Ulla Riis > Anmeldelser

Anmeldelser

Ole Dausell, kunsthistoriker og cand.mag. siger om Ulla Riis og ”mønster dekoration objekt”

I 1940erne og 50erne stod Henri Matisse i villa,” Le Rêve” i Vence med udsigt over middelhavskysten og malede sine berømte mønstermalerier med krystalklar enkelhed i former, linier og farver.
I sin lange malerkarriere havde han efterhånden frigjort farven fra motivet og perspektivet og i stadig højere grad udviklet en dynamisk dialog mellem farve og flade og bekendte sig åbenlyst til det skønne og det dekorative maleri.

I kølvandet på den abstrakte ekspressionisme, der var meget personlig og emotionel fulgte det såkaldte color-field painting  i USA i 1960erne. Det var en malerstil, som brugte de abstrakte elementer mere cool og intellektuelt, enkle formale elementer og ublandede farvefelter.
Color-field malerne var åbenlyst inspireret af Matisse- af hans sene store væg-collager, men også af hans syn på ”dekoration”. Ikke som det overfladisk lette, men som det enkle og gennemarbejdede objekt, som formår at vække beskuerens interesse og transformere en oplevelse af et særligt visuelt nærvær:”en kunst, der møder øjet direkte”, som Ellsworth Kelly sagde. Color-field maleriet, mønstermaleriet, objektmaleriet fik en opblomstring i 1980erne og 90erne og er stadig en levende stilart af det flow af stilarter der findes på kunstscenen.

I dag står Ulla Riis i sit hus på Kaj Munks Vej i Ringkøbing med udsigt over fjorden og vestkysten og maler color-field malerier. Hun er bevidst om sine aner i kunsthistorien, men har udviklet sin personlige stil, inspireret af naturen omkring sig og af mikrokosmos og makrokosmos. Billederne er malet med stor teknisk kunnen, de er levende og nærværende og rammer beskueren direkte i øjet.